Koncertnaptár

KONCERTNAPTÁR
máj
24
ked
2022
ArTRIUM – A Bartók Rádió tavaszi kortárszenei seregszemléje @ Kodály Zoltán Általános Iskola
máj 24 @ 19:00 – 20:30
ArTRIUM – A Bartók Rádió tavaszi kortárszenei seregszemléje @ Kodály Zoltán Általános Iskola | Nyíregyháza | Magyarország
Ritka lehetőségként vehetnek részt minden ellenszolgáltatás nélkül egy a Bartók Rádió által rögzített hangversenyen, amely a Nyíregyházi Kodály Zoltán Általános Iskola Kodály termében kerül felvételre.

Az esemény neve:
„ArTRIUM – A Bartók Rádió tavaszi kortárszenei seregszemléje” 5/3.

Dátum: 2022.05.24. 19:00

Helyszín: Nyíregyháza, Vay Ádám krt. 18. KODÁLY TEREM

Fellépők:

  • Pro Musica Leánykar
  • Cantemus Vegyeskar

Műsor:
Kutrik Bence: Puer natus
Kecskés D Balázs: Alleluia
Tóth Péter: Da pacem Domine
Andorka Péter: O salutaris hostia
Ott Rezső: Suscipe
Kocsár Miklós: Valaki jár a fák hegyén
Bánkövi Gyula: Ave Maria
Gyöngyösi Levente: Veni creator spiritus, Beatus vir, Laudate Dominum
Tóth Péter: Ave regina coelorum
Szabó Barna: From Death to Life, Bonny Georg Campbell
Gyöngyösi Levente: Vulnerasti cor meum
Kutrik Bence: Gloria

Km.: Kun Alexandra – gordonka

Vezényel: Szabó Soma és Szabó Dénes 

Ne FELEJTSÉK!          BÉRLETMEGÚJÍTÁS – 2022.05.31-ig
máj
29
vas
2022
A Magyar Klasszikus Zene Napja – In memoriam Kocsis Zoltán @ Kodály Központ
máj 29 @ 19:00 – 21:00
A Magyar Klasszikus Zene Napja - In memoriam Kocsis Zoltán @ Kodály Központ | Pécs | Magyarország

Ezen az estén két magyar zeneszerző két nemrég keletkezett műve hangzik el, sőt az egész hangversenyen csak olyan művek szólnak, melyeket még sosem hallhatott közönség. Leszkovszki Albin Zongoraversenyét Balog József zongoraművésznek ajánlotta a szerző! A mű a Müpa 2020-as zeneszerző pályázatának egyik díjazottja, Leszkovszki a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) hároméves ösztöndíjprogramja keretei között alkotta meg. Gyöngyösi Levente pedig Trianon 100. évfordulójára írt kantátát, de annak ősbemutatóját akkor is és 2021-ben is meghiúsította a járvány. Most végre talán sikerül létrehozni a közönség és a mű első találkozását. Mindkét zeneszerző termékeny és gyakorlatias komponista. Zenéjük egyszerre modern és befogadható, nem önmagáért való, sokkal inkább a kifejezés- és közlésvágy mozgatja őket, mint a mindenáron újat alkotás. Ahogyan Leszkovszki fogalmaz, a műfaji változatosság mellett fontosnak tartja, hogy olyan műveket írjon, melyek hiányoznak a mai repertoárból. A romantikus zenekari apparátusra készült zongoraversenyt a Visky András szövegére írt kantáta követi, mely Trianon kapcsán elmélkedik a lét – nem lét, nemzeti lét, megmaradás és együtt maradás kérdésein.

A hangversenyhez kapcsolódóan, annak szerves részeként 19.00 órától:
Leszkovszki Albin, Gyöngyösi Levente zeneszerzőkkel, Visky András íróval és Balog József zongoraművésszel Fazekas Gergely zenetörténész beszélget
A hangverseny 20.30 órakor kezdődik: a beszélgetést és a koncertet élőben közvetítjük
Műsor:
Leszkovszki Albin: Zongoraverseny – A mű a 2020-as Müpa Zeneműpályázat díjazott alkotása. – ősbemutató
Gyöngyösi Levente-Visky András: Lenni vagy nem – oratórium Trianon 100. évfordulójára, Visky András szövegére – ősbemutató
Meláth Andrea – alt
Szvétek László – basszus
Cantemus Vegyeskar (Karig.: Szabó Soma)
Váradi Marianna – szoprán
Megyesi Zoltán – tenor
Balog József – zongora
Fazekas Gergely – moderátor
Vezényel: Bogányi Tibor

jún
18
szo
2022
PHILIP GLASS: THE PASSION OF RAMAKRISHNA (RÁMAKRISNA-PASSIÓ) @ Hősök tere
jún 18 @ 19:00 – 20:30
PHILIP GLASS: THE PASSION OF RAMAKRISHNA (RÁMAKRISNA-PASSIÓ) @ Hősök tere | Budapest | Magyarország

Program

JOHANN SEBASTIAN BACH:
4. (D-DÚR) ZENEKARI SZVIT, BWV 1069

PHILIP GLASS:
THE PASSION OF RAMAKRISHNA (RÁMAKRISNA-PASSIÓ)

A koncert INGYENES!

Bach és Glass. Barokk és minimalista. Világi és spirituális. A többévszázados ugrás és a stílusbeli különbségek miatt elsőre kibékíthetetlennek tűnő ellentétek nagyon is vonzzák egymást. Bach nem szívesen kirándult számára túl könnyed vagy komolytalan műfajok irányába, de ha mégis, ügyelt rá, hogy a partitúra a felszín alatt mindig tartogasson olyan összefüggéseket, rendszereket, mélységeket, amelyek méltó helyre emelik az adott darabot az életműben. Valami hasonló a lényege Glass zenéjének is, aki minimalista eszközökkel is képes megragadni az élet legnagyobb kérdéseit. Bach táncszvitje után Glass a 19. századi indiai guru, Srí Rámakrisna szenvedéseit bemutató nagyszabású oratóriuma kerül a Budapesti Fesztiválzenekar műsorára. Az eddig csak amerikai színpadokon megszólaló darab első ízben hallható Európában.

Bach utolsó zenekari szvitje igazi nyitánynak való darab, a szerző sem véletlenül nevezte Ouverture-nek a teljes művet. Az első tétel hagyományosan a francia operanyitány pontozott ritmusait és fenséges hangulatát idézi – némi olaszos fűszerezéssel. A kor divatjához illően ezt stilizált táncok sora követi, elsőként két bourrée: a vidám és a titokzatos tánc egymást váltogatva egy tételt alkot. Utána a francia paraszttáncok világát őrző gavotte szól, amely az egykorú leírás szerint „olyan örömöt fejez ki, amely sohasem veszíti el az önkontrollt”. A szinte kötelező menüettpár után rendhagyóan nem tánctétel, hanem lendületes, de egyúttal ünnepélyes réjouissance zárja a vonósokra, oboákra, trombitákra, timpanikra és continuóra írt művet.

Philip Glass több mint fél évszázada találkozott először Srí Rámakrisna evangéliumának szövegével. „Mintha az indiai kultúra és spiritualitás alvó óriása – az ókori világ egyik legjelentősebb kultúrája – újraéledt és erőre kapott volna, hogy elfoglalja az őt megillető helyet a modern időkben” – írta a szerző a szent vezető jelentőségéről. Az Indiát többször megjárt, az ottani hagyományokról és kultúráról sokat tanuló Glass 2006-ban fejezte be a Kalkutta környékén Káli istennő kultuszát szolgáló bengáli misztikus előtt tisztelgő oratóriumát. Rámakrisna utolsó hónapjait a torokrák elviselhetetlen fájdalma és a fájdalmon való felülemelkedés határozta meg. Az ezt elbeszélő, az eredeti evangéliumi szöveg angol fordításán alapuló mű párbeszédekből áll. Megjelenik a jógi felesége, Sarada Devi (szoprán), tanítványa, M (igazi nevén: Mahendranath Gupta, basszbariton) és kezelőorvosa, Dr. Sarkar (basszus) is, Rámakrisnát pedig egy teljes vegyeskar személyesíti meg. Az oratóriumban Glass egy orgona regisztereiként használja a zenekari szólamokat. Motívumai hol keleties monoton nyugalmat árasztanak, hol érzékenyen reagálnak a szöveg tartalmára, legyen szó hurrikánról, vagy szél táncoltatta levelekről. Ahogy az ősbemutató egyik kórustagja fogalmazott: „Ez egy mélyen spirituális mű, amely remélem, hogy hosszú távon megtalálja közönségét a klasszikus repertoárban”

VEZÉNYEL:
FISCHER IVÁN
KÖZREMŰKÖDIK:
MARIA STELLA MAURIZI (szoprán)
SUNG-HWAN DAMIEN PARK (bariton)
CANTEMUS VEGYESKAR