Koncertnaptár

KONCERTNAPTÁR
szept
27
hét
2021
Miskolc – Kodály: Budavári Te Deum @ Művészetek Háza
szept 27 @ 19:00 – 20:30
Miskolc - Kodály: Budavári Te Deum @ Művészetek Háza | Miskolc | Magyarország

Műsor:

Liszt: Orfeusz – szimfonikus költemény
Bartók: I. szvit, Op. 3
Siklósi Kristóf: Tiszteletem Liszt úr!
Kodály: Budavári Te Deum
Vezényel:
Antal Mátyás
Közreműködők:
Miskolci Szimfonikus Zenekar
Ének: Szalai Ágnes (szoprán), Megyesi-Schwartz Lúcia, Megyesi Zoltán, Kovács István
Nyíregyházi Cantemus Vegyeskar
szept
28
ked
2021
Nyíregyháza – Kodály: Budavári Te Deum @ Kodály Zoltán Általános Iskola
szept 28 @ 19:00 – 20:30
Nyíregyháza - Kodály: Budavári Te Deum @ Kodály Zoltán Általános Iskola | Nyíregyháza | Magyarország

Műsor:

Liszt: Orfeusz – szimfonikus költemény
Bartók: I. szvit, Op. 3
Siklósi Kristóf: Tiszteletem Liszt úr!
Kodály: Budavári Te Deum
Vezényel:
Antal Mátyás
Közreműködők:
Miskolci Szimfonikus Zenekar
Ének: Szalai Ágnes (szoprán), Megyesi-Schwartz Lúcia, Megyesi Zoltán, Kovács István
Nyíregyházi Cantemus Vegyeskar
márc
28
hét
2022
Filharmónia Magyarország – Muszorgszkij, Bozay, Hacsaturján @ Miskolc, Művészetek Háza
márc 28 @ 19:00 – 20:30
Filharmónia Magyarország - Muszorgszkij, Bozay, Hacsaturján @ Miskolc, Művészetek Háza | Miskolc | Magyarország

Muszorgszkij, a „legoroszabb” zeneszerző a családi hagyományokat követve katonai pályára lépett, kinek fiatalkori darabjait dajkája meséi ihlettek. Bozay harmincéves korára már 6 hangszeren játszott. Furulyázott, klarinétozott, szaxofonozott, zongorázott, citerázott és csőfuvolázott. Hacsaturján sokáig nem tudott kottát olvasni és biológiát tanult, zenéi hollywoodi produkciókban is hallhatóak voltak, mint például A bolygó neve: Halálban. Három zeneszerző, akik különböztek, de közös volt bennük a folklór és a zene iránti szeretet. Március 28-án hallgassa meg egy-egy művüket a Miskolci Szimfonikus Zenekar előadásában a Művészetek Házába!

ELŐADÓK:

Miskolci Szimfonikus Zenekar
Nyíregyházi Cantemus Kórus
Szabó Soma – karigazgató
vezényel: Antal Mátyás
Fülep Máté – bariton

MŰSOR:

Muszorgszkij: Három rövid zenekari darab (Intermezzo in modo classico, B-dúr scherzo, Karsz bevétele – induló)
Bozay Attila: Pezzo Sinfonico No. 3
Hacsaturján: Spartacus szvit

jún
18
szo
2022
PHILIP GLASS: THE PASSION OF RAMAKRISHNA (RÁMAKRISNA-PASSIÓ) @ Hősök tere
jún 18 @ 19:00 – 20:30
PHILIP GLASS: THE PASSION OF RAMAKRISHNA (RÁMAKRISNA-PASSIÓ) @ Hősök tere | Budapest | Magyarország

Program

JOHANN SEBASTIAN BACH:
4. (D-DÚR) ZENEKARI SZVIT, BWV 1069

PHILIP GLASS:
THE PASSION OF RAMAKRISHNA (RÁMAKRISNA-PASSIÓ)

A koncert INGYENES!

Bach és Glass. Barokk és minimalista. Világi és spirituális. A többévszázados ugrás és a stílusbeli különbségek miatt elsőre kibékíthetetlennek tűnő ellentétek nagyon is vonzzák egymást. Bach nem szívesen kirándult számára túl könnyed vagy komolytalan műfajok irányába, de ha mégis, ügyelt rá, hogy a partitúra a felszín alatt mindig tartogasson olyan összefüggéseket, rendszereket, mélységeket, amelyek méltó helyre emelik az adott darabot az életműben. Valami hasonló a lényege Glass zenéjének is, aki minimalista eszközökkel is képes megragadni az élet legnagyobb kérdéseit. Bach táncszvitje után Glass a 19. századi indiai guru, Srí Rámakrisna szenvedéseit bemutató nagyszabású oratóriuma kerül a Budapesti Fesztiválzenekar műsorára. Az eddig csak amerikai színpadokon megszólaló darab első ízben hallható Európában.

Bach utolsó zenekari szvitje igazi nyitánynak való darab, a szerző sem véletlenül nevezte Ouverture-nek a teljes művet. Az első tétel hagyományosan a francia operanyitány pontozott ritmusait és fenséges hangulatát idézi – némi olaszos fűszerezéssel. A kor divatjához illően ezt stilizált táncok sora követi, elsőként két bourrée: a vidám és a titokzatos tánc egymást váltogatva egy tételt alkot. Utána a francia paraszttáncok világát őrző gavotte szól, amely az egykorú leírás szerint „olyan örömöt fejez ki, amely sohasem veszíti el az önkontrollt”. A szinte kötelező menüettpár után rendhagyóan nem tánctétel, hanem lendületes, de egyúttal ünnepélyes réjouissance zárja a vonósokra, oboákra, trombitákra, timpanikra és continuóra írt művet.

Philip Glass több mint fél évszázada találkozott először Srí Rámakrisna evangéliumának szövegével. „Mintha az indiai kultúra és spiritualitás alvó óriása – az ókori világ egyik legjelentősebb kultúrája – újraéledt és erőre kapott volna, hogy elfoglalja az őt megillető helyet a modern időkben” – írta a szerző a szent vezető jelentőségéről. Az Indiát többször megjárt, az ottani hagyományokról és kultúráról sokat tanuló Glass 2006-ban fejezte be a Kalkutta környékén Káli istennő kultuszát szolgáló bengáli misztikus előtt tisztelgő oratóriumát. Rámakrisna utolsó hónapjait a torokrák elviselhetetlen fájdalma és a fájdalmon való felülemelkedés határozta meg. Az ezt elbeszélő, az eredeti evangéliumi szöveg angol fordításán alapuló mű párbeszédekből áll. Megjelenik a jógi felesége, Sarada Devi (szoprán), tanítványa, M (igazi nevén: Mahendranath Gupta, basszbariton) és kezelőorvosa, Dr. Sarkar (basszus) is, Rámakrisnát pedig egy teljes vegyeskar személyesíti meg. Az oratóriumban Glass egy orgona regisztereiként használja a zenekari szólamokat. Motívumai hol keleties monoton nyugalmat árasztanak, hol érzékenyen reagálnak a szöveg tartalmára, legyen szó hurrikánról, vagy szél táncoltatta levelekről. Ahogy az ősbemutató egyik kórustagja fogalmazott: „Ez egy mélyen spirituális mű, amely remélem, hogy hosszú távon megtalálja közönségét a klasszikus repertoárban”

VEZÉNYEL:
FISCHER IVÁN
KÖZREMŰKÖDIK:
MARIA STELLA MAURIZI (szoprán)
SUNG-HWAN DAMIEN PARK (bariton)
CANTEMUS VEGYESKAR